Ontzettend goed geslapen, een goed ontbijt genoten van de Auberge, half negen vertrokken en vrij vlug de stad Miranda de Ebro uit. Allemaal positieve ontwikkelingen om er een mooie dag van te maken. Op het moment dat ik op de fiets stapte vielen er een paar druppels regen uit een zwaar bewolkte hemel, gelukkig is het bij die enkele druppels gebleven en werd het super fietsweer. Het is alom bekend dat weer met regen dreiging zuurstofrijk is wat plezierig te noemen is zeker als men moet klimmen en daar begon het vandaag mee. De eerste 26 km moest 450 meter trapsgewijs overwonnen worden en dan was daarmee het grootste obstakel voor de dag overwonnen. Om half twaalf zat ik aan de koffie met 26 km in de benen.
Ook heb ik volop de gelegenheid gehad om de omgeving waar ik doorreed te observeren en moest concluderen dat alle gewassen er opmerkelijk goed bij stonden. Of het nu gerst, haver, tarwe, mais, tuinbonen of bieten betrof het stond er allemaal goed bij. Overigens is het in dit deel van Spanje toch een vruchtbare streek en dat zie je dan ook overal aan terug, zoals de huizen en de woonomgeving is vriendelijker maar ook schoner dan enkele honderden km terug.
Een geheel nieuwe ervaring vandaag was het nieuwe fietspad aangelegd over de vroegere spoorbaan naar Estella, als deel van de “Vias Verdes”. Lopend over een hoog boog viaduct en door een 1415 meter lange tunnel. Verschil met mijn eerste ervaringen over zo`n voormalige spoorlijn dat het deze keer hoofdzakelijk over grind/gravel pad ging een extra moeilijkheidsgraad betreft de constante concentratie. De volle aandacht moest op de weg gericht zijn want er waren erg veel diepe gaten in het pad en wanneer je er zomaar overheen zou fietsen kwamen hier onherroepelijk problemen van: stukken of vallen. Gelukkig is de concentratie goed gebleven en heb ik alle gaten en kuilen weten te omzeilen.
Na 93 km ben ik om half vier gestopt in Estella, een stad waar verschillende caminos bij elkaar komen zoals ook de camino Franche, de alternatieve routes langs Pamplona en de camino over de col de Somport en Jaca. Druk met Pelgrims die hier overnachten wat uiteindelijk ook wel wat heeft, door de vele contacten met de vele nationaliteiten die hier overnachten.
Bladerend door mijn route boekjes moet ik constateren dat ik nog maar een paar dagen van de Franse grens verwijderd ben en dat mijn vierde aaneengesloten planning uit de hoge hoed moet gaan komen. Hoe of wat heb ik nog niet helemaal duidelijk omdat ik met meerdere gedachten speel, namelijk: ga ik de Basken-Kartharen route rijden en over welke route ga ik richting Nederland. Een ding is zeker binnen nu en enkele dagen zal ik moeten beslissen.
Morgen verder……………………………………………………….
Dagafstand 93,92 km
Gemiddelde snelheid 17,65 km0uur
Max. snelheid 54 km/uur
Daghoogte 741 meter
Laatste reacties